Problemy wychowawcze a nadpobudliwość psychoruchowa
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej określany jest również zgodnie
z amerykańską klasyfikacją chorób psychicznych zespołem zaburzeń koncentracji uwagi
z nadpobudliwością. Bezpośrednią przyczyną występowania nadpobudliwości od strony fizjologicznej jest przewaga procesów pobudzenia nad hamowaniem w układzie nerwowym. Cechy układu nerwowego predysponujące do zachowań nadpobudliwych to poza wyraźną przewagą pobudzania nad hamowaniem jest także wzmożona ruchliwość procesów nerwowych tzn. szybkie przechodzenie od stanu pobudzania w stan hamowania oraz odwrotnie .
Nadpobudliwymi psychoruchowo nazywamy takie dzieci, których zachowanie charakteryzuje się nadmierną w porównaniu z rówieśnikami ruchliwością, wzmożoną wrażliwością emocjonalną, impulsywnością oraz zmiennością działań, zainteresowań. Mianem nadpobudliwości psychoruchowej określa się zespół objawów występujących
w jednej lub wszystkich sferach funkcjonowania dziecka: ruchowej, poznawczej, emocjonalnej.
Objawy w sferze ruchowej:
- niespokojne ruchy rąk, nóg, wiercenie się, kiwanie na krześle;
- niemożność usiedzenia w miejscu (w czasie zajęć szkolnych oraz w innych sytuacjach wymagających spokojnego zachowania);
- bieganie, chodzenie po klasie;
- ciągłe zajmowanie się rzeczami leżącymi w zasięgu ich rąk;
- trudności w angażowaniu się w zajęcia, wymagające podporządkowania się regułom czekania i zachowania spokoju;
- wielomówność, przerywanie wypowiedzi innych, udzielanie odpowiedzi przed wysłuchaniem zakończenia pytania;
Objawy w sferze poznawczej:
- trudności w skupieniu uwagi przy rozwiązywaniu zadań;
- łatwe odwracanie uwagi pod wpływem bodźców zewnętrznych;
- dziecko sprawia wrażenie, że nie słucha co się do niego mówi, często nie zwraca uwagi na instrukcje;
- miewa trudności w organizowaniu sobie pracy, nie kończy zadań szkolnych i innych czynności;
- unika lub odmawia angażowania się w zadania wymagające dłuższego wysiłku umysłowego;
- gubi rzeczy, przybory szkolne.
Objawy w sferze emocjonalnej:
- nieopanowanie, silne reakcje emocjonalne niewspółmierne do siły bodźca, wzmożona ekspresja uczuć;
- drażliwość, agresywność, impulsywność, skłonność do obrażania się;
- manifestowanie swojego niezadowolenia, złości;
- labilność emocjonalna (szybkie przechodzenie od jednej skrajności emocjonalnej
w drugą); - niekontrolowane sposoby odreagowywania napięcia emocjonalnego i fizycznego;
- popadanie w częste konflikty rówieśnicze.
Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo sprawiają otoczeniu najwięcej trudności wychowawczych ze względu na gwałtowne, często niepohamowane reakcje, chaotyczność
w zachowaniu. Nieprawidłowe reakcje otoczenia na objawy nadpobudliwości u dzieci: silne sankcje karne za opisywane zachowania, zmuszanie dzieci do pozostawania w bezruchu, piętnowanie ich zachowań na forum klasy, prowadzą jedynie do nasilenia zaburzonych zachowań.
Główne zasady postępowania z uczniem nadpobudliwym.
Pracując z dzieckiem nadpobudliwym należy pamiętać o głównych założeniach:
- Konsekwencja w postępowaniu, stawianie jasnych granic, co dziecku wolno a czego nie może wykonać.
- Należy wyznaczać niezbyt odległe cele działania i określić sposób ich realizacji. Stawianie odległych celów powoduje zapominanie, porzucanie rozpoczętego zadania
i rozpoczynanie coraz to nowych zadań (czynności, zabaw). Dlatego też im bliżej jest postawiony cel tym większa pewność, że polecenie zostanie wykonane, a praca zakończona. - Systematyczne przyzwyczajanie i wdrażanie dziecka do kończenia każdego rozpoczętego działania.
- Stała kontrola i przypominanie o obowiązkach oraz pomoc w ich realizacji
Szczegółowe wskazania do postępowania – co może zrobić nauczyciel?
- W pracy z dzieckiem należy zachować spokój i rozsądek. Nie można pozwolić by niepokój i nadruchliwość dziecka udzieliła się dorosłym.
- Należy zwracać uwagę na staranne wykonywanie prac oraz ich ukończenie, a także utrzymywanie zainteresowania na zadaniu poprzez częste jego zmiany. Zawsze wracamy do pracy rozpoczętej i niedokończonej.
- Dziecko powinno siedzieć blisko nauczyciela.
- Stopniowo wydłużać czas trwania zadania i zwiększać stopień trudności.
- Dawać bardzo krótkie komunikaty, formułowane w pozytywie, np. „teraz otwórz zeszyt”, „uwaga, zaczynamy pisać!”, powtórzyć polecenie krótko i czytelnie (lub zapisać).
- Sprawdzić, czy uczeń wykonał to polecenie (czy rzeczywiście otworzył zeszyt), teraz dopiero przechodzimy do następnego zadania, np. „a teraz otwórz książkę na stronie 20”, następnie: „spójrz na zadanie 2”, następnie: „zrób to zadanie”.
- Zwracać uwagę hasłowo „spójrz na mnie!”, „zobacz!”, „uwaga!” – i zatrzymać wzrok na dziecku.
- Użyć dzwoneczek, czy gwizdek jako krótki sygnał dźwiękowy zapowiadający rozpoczęcie zadania.
- Stanąć przy dziecku, poklepać po ramieniu, przykucnąć przy nim i popatrzeć mu prosto w oczy, poprosić o powtórzenie słów skierowanych do niego.
- Nadmierną ruchliwość na lekcji należy pozytywnie ukierunkować, np. poprosić
o starcie tablicy, rozdanie pomocy lub wykonanie innej pożytecznej czynności, która umożliwia częściowe rozładowanie napięcia. - W zabawach, w których bierze udział powinny być jasno określone zasady oraz czas ukończenia. Nie można pozwolić na chaotyczny, niekontrolowany i bezładny ruch.
- Na dziecko należy oddziaływać powoli, bez pośpiechu, głosem nieco stłumionym, jakby w zwolnionym tempie, nie krzyczeć.
- Osoba dorosła powinna panować nad swoimi emocjami w kontakcie z dzieckiem nie wolno reagować wybuchowo i gwałtownie.
- Należy być konsekwentnym w ustalaniu reguł, obowiązków i w karceniu. Wymagania stawia się w sposób jasny i klarowny, aby dziecko wiedziało jak ma się zachować
w danej sytuacji. - Po zajęciach wychowania fizycznego, czy innych zajęciach ruchowych wymagających dużej aktywności należy zastosować ćwiczenia wyciszające, np. relaksację, ćwiczenia wymagające skupienia, wycinanie, wydzieranie, lepienie z plasteliny, kolorowanie.
- W sytuacji konfliktowej nie należy zostawiać dziecka zbyt długo w napięciu emocjonalnym (odraczanie kary do przyjścia rodziców), rozwiązanie powinno nastąpić zaraz po sytuacji konfliktowej.
- Aby uniknąć wybuchu złości dziecka powinno się odwrócić jego uwagę od problemu.
- Nauczyciel powinien codziennie poświęcić trochę czasu na spokojną rozmowę
z dzieckiem w celu nawiązania lepszego kontaktu. - Dziecko powinno być chwalone za nawet drobne przejawy pozytywnych zachowań.
SPOSOBY NAGRADZANIA DOBREGO POSTĘPOWANIA:
- Pochwała, słowa uznania za dobrze wykonaną pracę lub właściwe zachowanie, wypowiedziane życzliwym tonem.
- Znajdująca się widocznym miejscu tabliczka, na której umieszcza się nalepki, aby zachęcić dziecko do dobrego zachowania.
- Lista dobrych czynów, opisująca sukcesy dziecka (wartościowe czyny).
- Barometr zachowania, gdy dziecko zrobi coś dobrego do szklanego naczynia wrzuca się cukierki lub ziarenka grochu itp. (jest to wizualny bodziec wzmacniający pozytywne zachowanie). Chodzi o stworzenie systemu przyznawania punktów, których określona liczba upoważniałaby do nagrody atrakcyjnej dla dziecka.
LITERATURA:
1) Bednarska T. „Nadpobudliwość psychoruchowa” w: „Rozpoznawanie i reedukacja uczniów o częściowo zaburzonym rozwoju psychomotorycznym” (red. M. Szumiał, Kraków, 1982.
2) Spionek H. „Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka”, Warszawa, 1965.
3) Nartowska H. „Wychowanie dziecka nadpobudliwego”, Warszawa, 1986.
OPRAC.
Monika Kołaczek – pedagog
Anna Pełka – psycholog
Odsłony: 2787