AGRESJA rozumiana jest jako każde intencjonalne działanie, ukierunkowane na wyrządzenie komuś szkody, straty lub zadanie bólu.
Na całym świecie wśród dzieci w wieku szkolnym znęcanie się nad słabszymi jest rozpowszechnione.
FORMY PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ:
- kierowanie do innej osoby obraźliwych, wulgarnych słów,
- rozpowszechnianie kłamstw o innych osobach,
- wrogie gesty,
- celowe ujawnianie informacji z czyjegoś prywatnego życia,
- snucie intryg,
- złośliwość, naśmiewanie się, szydzenie z kogoś,
- odrzucenie, wykluczenie z grupy,
- straszenie, szantażowanie, wymuszanie,
- wszczynanie kłótni w celu poniżenia, upokorzenia,
- manipulowanie przyjaźniami.
ŹRÓDŁA AGRESJI:
Ludzie uczą się agresji na podstawie własnych doświadczeń, a także obserwując zachowanie innych oraz skutki, do jakich ono prowadzi. Gdy po jakimś zachowaniu występuje nagroda szansa jego pojawienia się w przyszłości zwiększa się. Jeśli więc zachowania agresywne prowadzą do uzyskania nagrody (zdobycie władzy, rozgłosu, uznania w grupie rówieśniczej, zwycięstwo w rywalizacji, korzyści materialne) mogą się ona utrwalać i narastać.
Na rozwój agresywnych zachowań dziecka istotny wpływ mogą mieć:
Wśród innych przyczyn pojawiania się zachowań agresywnych wśród uczniów mogą się znaleźć:
JAK ROZPOZNAĆ AGRESORÓW I OFIARY PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ:
To, co charakteryzuje agresorów, jest połączenie agresji i siły, podczas, gdy ich ofiary cechuje zastraszenie i pasywne reakcje w połączeniu ze słabością fizyczną.
Agresorzy:
- zachowują się agresywnie w stosunku do kolegów, rodziców, nauczycieli,
- ujawniają potrzebę dominacji,
- ich działanie bywa impulsywne, używają wulgarnego słownictwa,
- mają niskie poczucie winy, nie współczują ofiarom swoich prześladowań,
- charakteryzują się niskim poziomem strachu i niepewności, zwłaszcza, gdy działają
w grupie,
- nie angażują się w działania na rzecz innych osób,
- unikają podporządkowania się rodzicom, nauczycielom,
- często są otoczeni grupką 3 – 4 kolegów, od których otrzymują wsparcie i przez których są lubiani,
Tendencja do zachowań agresywnych często jest rozwijana w dziecku od najmłodszych lat i utrzymuje się także w życiu dorosłym.
Ofiary przemocy (dzieci bardziej narażone na przemoc ):
- różnią się od ogółu (np. otyłość, rude włosy, niezgrabność fizyczna, inna dzielnica itp.),
- czują strach przed otoczeniem, cechuje ich nieśmiałość, małomówność,
- mają bardzo dobre wyniki w nauce,
- cechuje ich obniżona samoocena i brak poczucia własnej wartości;
- przejawiające postawę prowokującą: nadpobudliwość, popadanie w konflikty rówieśnikami, wytwarzanie wokół siebie atmosfery irytacji i napięcia.
Jak rozpoznać, czy dziecko jest ofiarą przemocy rówieśniczej:
Zarówno prześladowcy jak i prześladowanemu niezbędna jest pomoc. Eliminowanie agresywnych zachowań zaczyna się od tworzenia odpowiedniej atmosfery w domu. Rodzice, którzy znajdują czas dla dzieci, cierpliwie ich wysłuchują i rozumieją ich zmartwienia zaszczepiają im poczucie, że są cenione, kochane i mogą liczyć na wsparcie. Ale nie można ograniczyć się tylko do rozmów. Dziecko, które przejawia agresję musi posiąść umiejętność współżycia z innymi bez nadużywania siły, trzeba je nauczyć odpowiedniego postępowania. Pomoże w tym rozwijanie u dziecka od najmłodszych lat empatii (umiejętności wczuwania się w położenie innych ludzi). Takie kształcenie ma na celu pomóc dziecku zrozumieć odczucia innych ludzi i traktować ich życzliwie i z szacunkiem. Wymaga to dawania dobrego przykładu, wytrwałości i sporego wysiłku, zwłaszcza, że dzieci są z natury egocentryczne,
co sprzyja występowaniu zachowań agresywnych. Każdy członek rodziny powinien traktować innych z szacunkiem, godnością oraz przejawiać empatię. Gdy dzieci nauczą się życzliwości i empatii sama myśl o tyranizowaniu innych będzie dla nich odrażająca.
Ofiary gnębicieli potrzebują praktycznych wskazówek jak sobie radzić
z szykanowaniem. Rodzice powinni zawczasu przygotować swoje dzieci do mądrego radzenia sobie z agresją rówieśniczą.
Oto kilka praktycznych wskazówek dla dziecka:
BIBLIOGRAFIA:
1) S. Kawula „Człowiek w relacjach socjopedagogicznych” Toruń, 1999.
2) M. Ziemska „Postawy rodzicielskie” Warszawa, 1973
3) Świętokrzyskie Centrum Profilaktyki i Edukacji „Veto wobec przemocy”, Kielce, 2002.
OPRACOWAŁY:
Monika Kołaczek – pedagog PSP Nr 6
Anna Pełka – psycholog PSP Nr 6.
Odsłony: 3256