Jest to brutalna forma krzywdzenia dzieci, w której dziecko jest wykorzystywane w celu pobudzenia lub zaspokojenia seksualnego osoby dorosłej. Oprócz bezpośredniego kontaktu seksualnego, wykorzystywaniem seksualnym dzieci jest również każda sytuacja, w której dorosły nieprzyzwoicie obnaża swoje genitalia wobec dziecka, namawia (prosi lub naciska na dziecko) do brania udziału w czynnościach o charakterze seksualnym, prezentuje dziecku treści pornograficzne.
Skutki wykorzystywania seksualnego dziecka obejmują: depresję, zespół stresu pourazowego, zaburzenia lękowe, skłonność do wykorzystywania dzieci w wieku dorosłym, naruszenie prawidłowego rozwoju seksualnego, a także fizyczne uszkodzenia ciała dziecka.
Większość sprawców wykorzystania seksualnego zna się ze swoimi ofiarami. Około 30% to krewni dziecka, najczęściej ojcowie, ojczymowie, wujowie bądź stryjowie lub kuzyni. Około 60% to inni znajomi, tacy jak przyjaciele rodziny, osoby pilnujące dzieci lub sąsiedzi. Obcy są sprawcami około 10% przypadków wykorzystywania seksualnego dzieci. Większość tego typu przypadków jest popełnianych przez mężczyzn. Już samo odbycie stosunku seksualnego
z dzieckiem jest nieadekwatne do fazy rozwoju psychoseksualnego, w jakiej się ono znajduje.
Cechy sprawcy:
- płeć męska
- wiek 26-50 lat
- bliska więź z ofiarą
Reakcja osób bliskich: ryzyko traumy zwiększa wcześniejszy wpływ rodziny, który zaburzał rozwój seksualny dziecka oraz odmowa interwencji, kiedy dziecko zwraca się po pomoc po wykorzystaniu: np. matka, która „nie zauważa” długotrwałego wykorzystywania dziecka.
Czynniki ochronne:
- zdrowie psychiczne ofiary przed wykorzystaniem
- wsparcie otoczenia/instytucji
Ofiary wykorzystania seksualnego albo w dorosłym życiu unikają współżycia i tłumią swoje potrzeby seksualne lub angażują się w ryzykowne/ przypadkowe kontakty seksualne.
Zachowania dziecka sugerujące możliwość doświadczenia wykorzystania seksualnego (dzieci poniżej 5. roku życia):
- zachowują się w sposób seksualnie nieodpowiedni do swojego wieku, na przykład obsesyjnie zajmują się kwestiami seksualnymi.
- odgrywają z zabawkami lub innymi dziećmi akty seksualne, prezentując zbyt dużą/nieodpowiednią dla nich wiedzę.
- zachowują się seksualnie nieodpowiedniow stosunku do dorosłych.
- rysują narządy płciowe(np. penisa we wzwodzie).
- powtarzają obsceniczne słowaczy zwroty.
- płaczą histeryczniepodczas zmiany pieluszki.
- zachowują się histeryczniepodczas zdejmowania ich ubrania, szczególnie bielizny.
- okazują bardzosilny lęk wobec określonej osoby.
- zdają sięzaniepokojone lub zaprzątnięte czymś, ale nie chcą powiedzieć, dlaczego, jakby miały tajemnicę.
- powtarzają, że są złe, nieprzyzwoite i niegrzeczne.
- stają sięniepewne i bojaźliwe lub przylegają do rodziców ("przylepy").
- cofają się do zachowań charakterystycznych dla dużo młodszych dzieci (regresja).
- wpatrują się obojętnie przed siebie, zdają sięnieszczęśliwe, zmieszane, smutne
- stają sięwycofane, przestają jeść, mają chroniczne koszmary nocne, na powrót moczą się lub brudzą (gdy już przestały).
- zmieniają się ze szczęśliwych i aktywnych wwycofane i pełne obaw.
- przestają się cieszyć zajęciamiz udziałem innych dzieci, takimi jak słuchanie opowieści czy gry.
- stają się agresywnewobec innych.
- odczuwają bolesnośći/lub mają krwawienia z gardła, okolicy genitaliów lub odbytu.
Zachowania dziecka sugerujące możliwość doświadczenia wykorzystania seksualnego (dzieci między 5. a 12. rokiem życia):
- mają infekcje dróg moczowo-płciowych, krwawienia i/lub bolesność w okolicy genitaliów lub odbytu.
- odczuwają dyskomfort podczas chodzenia, okazują to.
- mająchroniczne dolegliwości (np. bóle głowy).
- cierpią z powoduzaburzeń jedzenia, anoreksji czy bulimii.
- obsesyjnie mówią lub piszą o sprawach seksu.
- zachowują się w seksualnie nieodpowiedni sposóbwobec dorosłych.
- podejmują rodzicielską rolę w domu, zdają się wtedy starsze niż są w rzeczywistości (ofiary kazirodztwa).
- powtarzają obsceniczne słowalub zwroty, które mogły być wypowiedziane podczas nadużycia.
- rysują wyraźnie seksualne obrazki, przedstawiające akty nadużyć.
- mają pieniądze z niewiadomych źródeł.
- są niechętne wobec rozbierania się na lekcjach wf..
- staja siępełne obaw lub odmawiają widzenia się z określonymi dorosłymi bez wyraźnie widocznego powodu, pokazują, że nie lubią określonej opiekunki, krewnego czy innego dorosłego.
- znajdują setki wymówek, by nie iść do własnego domu lub domu przyjaciela po szkole (miejsca, gdzie może mieć miejsce nadużycie).
- mówią, że są niedobre, nieprzyzwoite, zepsute.
- mają negatywny obraz własnej osoby.
- sugerują, że mają tajemnicę, o której nie mogą powiedzieć.
- pytają, czy dotrzyma się tajemnicy, jeśli coś powiedzą.
- mówią, że ich przyjaciel ma problem.
- zaczynają kłamać, kraść,ewidentnie oszukiwać w nadziei zostania przyłapanym.
- wracają do zachowań charakterystycznych dla młodszych dzieci (regresja):ssanie kciuka, otaczanie się porzuconymi wcześniej maskotkami.
- zaczynają się na powrót moczyć.
- prezentują nagłe, niewytłumaczalne zmiany w zachowaniu (agresja - wycofanie).
- mają przerażające sny.
- stają się silnie depresyjne, podejmują próby samobójcze.
- stale uciekają z domu.
- przestają się cieszyć wcześniej lubianymi zajęciami, muzyką, sportami, sztuką, harcerstwem, wyjazdami na obozy letnie.
Odsłony: 1506